Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności serwisu internetowego
Firma itee.pl Sp. z o.o. oferuje kompleksową usługę przygotowania oraz aktualizacji Deklaracji Dostępności dla stron internetowych podmiotów publicznych. Zgodnie z ustawą z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych, każdy podmiot publiczny zobowiązany jest do corocznego przeglądu i aktualizacji swojej deklaracji dostępności. Przegląd ten należy przeprowadzić do dnia 31 marca każdego roku.
31 lipca 2024 r. dokument został gruntownie przebudowany do nowej wersji 2.0
Zmieniono sposób oceny dostępności cyfrowej strony internetowej / aplikacji mobilnej. Wprowadzono zmiany dotyczące wykorzystania niektórych identyfikatorów i wprowadzono nowe identyfikatory. W bardziej przystępny sposób przedstawiono strukturę deklaracji dostępności. Podano więcej przykładów kodu html.
Deklarację dostępności nowej strony internetowej / aplikacji mobilnej, sporządzaną od 1 sierpnia 2024 r., należy przygotować zgodnie z Warunkami technicznymi publikacji oraz strukturą dokumentu elektronicznego deklaracji dostępności w wersji 2.0.
Deklarację dostępności, którą sporządzono przed 1 sierpnia 2024 r., należy zaktualizować zgodnie z Warunkami technicznymi publikacji oraz strukturą dokumentu elektronicznego deklaracji dostępności w wersji 2.0 w terminie najbliższego przeglądu deklaracji dostępności, czyli najpóźniej do 31 marca 2025 r.
Nasza oferta obejmuje
Zgodnie z wymaganiami zmienionych warunków technicznych,
Zgodnie z najnowszymi wymaganiami prawnymi, technicznymi i standardami WCAG 2.1
Strony internetowej, który stanowi podstawę do opracowania lub aktualizacji deklaracji dostępności.
Audyt zgodności serwisu internetowego ze standardami dostępności WCAG 2.1?
Nasza usługa audytowa pozwala na kompleksową ocenę dostępności strony internetowej, obejmującą aspekty techniczne, merytoryczne i prawne. Badanie dostępności serwisu dla osób z niepełnosprawnościami i pozostałych narażonych na wykluczenie cyfrowe. W ramach sprawdzenia dostępności strony www przeprowadzamy 2 audyty.
- Audyt ekspercki - kompleksowe sprawdzenie strony w oparciu o metodologię badania opracowaną przez eksperta itee.pl Sp. z o.o. zgodną z normami dostępności, w tym z wytycznymi Web Content Accessibility Guidelines (WCAG 2.1) oraz z wymaganiami określonymi w normie EN 301 549 V2.1.2.
- Audyt kontrolny – ponowne badanie serwisu mające na celu sprawdzenie, czy zalecane zmiany zostały wdrożone prawidłowo.Zakres audytu obejmuje:
Cele audytu:
- Określenie stopnia dostępności strony internetowej zgodnie z wymaganiami ustawy o dostępności cyfrowej,
- Identyfikacja najczęściej występujących błędów dostępności, w tym błędów związanych z treściami dodawanymi na stronę przez osoby ją zarządzające,
- Redukcja ryzyka powtarzania błędów dostępności w przyszłości poprzez wdrożenie rekomendacji audytowych.
Deklaracja Dostępności – Zmiana Wymagań Technicznych
Zgodnie z art. 11 ustawy o dostępności cyfrowej, podmioty publiczne mają obowiązek aktualizacji deklaracji dostępności do dnia 31 marca każdego roku. Co więcej, w związku ze zmieniającymi się warunkami technicznymi dla sporządzania deklaracji dostępności, do 31 marca 2025 r. konieczne będzie zastąpienie dotychczasowych deklaracji wykonanych na podstawie wcześniejszych standardów, przez nowe wersje deklaracji, spełniające obowiązujące obecnie normy.
Dlaczego warto skorzystać z naszej oferty?
- Profesjonalizm – Nasza firma posiada doświadczenie w obszarze dostępności cyfrowej, dzięki czemu audyt oraz przygotowanie deklaracji dostępności są realizowane zgodnie z najnowszymi wymogami prawnymi i technicznymi.
- Bezpieczeństwo prawne – Pomagamy w uniknięciu konsekwencji związanych z niewypełnianiem obowiązków prawnych, które mogą prowadzić do poważnych komplikacji dla podmiotów publicznych.
- Zgodność z przepisami UE – Nasza oferta opiera się na najnowszych przepisach Unii Europejskiej, w tym decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2018/1523, dotyczącej dostępności stron internetowych organów sektora publicznego.
Co zyskujesz?
- Nową, zgodną z prawem deklarację dostępności, przygotowaną na podstawie przeprowadzonego audytu i analiz technicznych,
- Aktualizację dotychczasowej deklaracji, dostosowaną do zmieniających się przepisów i standardów dostępności,
- Pełną zgodność z ustawą o dostępności cyfrowej, minimalizując ryzyko naruszenia przepisów prawa i związanych z tym kar.
Skontaktuj się z nami, aby umówić szczegóły audytu i aktualizacji deklaracji dostępności!
Twoje bezpieczeństwo cyfrowe w rękach ekspertów!
“Współpraca z itee.pl spełniła wszelkie nasze oczekiwania. Bardzo dobry kontakt, profesjonalne podejście i fachowa wiedza w zakresie certyfikacji PAIH oraz standardów jakie powinny spełniać serwisy internetowe to cechy godne polecenia i rekomendacji. ”
“Potwierdzamy, że firma ITEE wykonała dla Urzędu Miasta Zamość serwis spełniający standard WCAG 2.0 na poziomie AA. Zlecenie zostało wykonane w sposób terminowy oraz zgodny z podpisaną umową. Firma ITEE odpowiada również za obsługę serwisu, a dotychczasowa współpraca przebiega w sposób profesjonalny i terminowy.”
“Firma zaprojektowała i wdrożyła stronę internetową franczyza.stokrotka.pl na zlecenie Działu Franczyzy spółki Stokrotka. Zlecenie zostało wykonane terminowo, skrupulatnie, firma podeszła do pracy w sposób elastyczny dostosowując rozwiązania do potrzeb sieci franczyzowej. Polecam współpracę z Firmą ITEE z uwagi na pełen profesjonalizm w zakresie wykonywania usług.”
Deklaracja dostępności - wymagania techniczne
Deklaracja dostępności to oświadczenie podmiotu publicznego, które informuje użytkowników o aktualnym stanie dostępności cyfrowej strony internetowej lub aplikacji mobilnej oraz procedurze zgłaszania żądań zapewnienia dostępności cyfrowej.
W szczególności deklaracja dostępności informuje o tym:
- jaki standard dostępności spełnia strona internetowa lub aplikacja mobilna,
- w jakim stopniu spełnia ten standard,
- które treści są niedostępne i dlaczego,
- jak zgłosić problemy z dostępnością.
Deklaracja zawiera także informacje od dostępności architektonicznej i komunikacyjno-informacyjnej siedziby podmiotu publicznego.
Obowiązek publikacji deklaracji dostępności wynika z art. 10 ustawy o dostępności cyfrowej, a obowiązek przeglądu i aktualizacji deklaracji dostępności wynika z art. 11 ustawy o dostępności cyfrowej.
Deklarację dostępności publikuje się w formacie HTML w sposób dostępny cyfrowo. Oznacza to, że deklaracja musi być w pełni dostępna cyfrowo dla wszystkich użytkowników bez względu na to, czy inne treści strony internetowej, na której jest publikowana deklaracja, są dostępne. Dotyczy to zarówno deklaracji dostępności strony internetowej, jak i deklaracji dostępności aplikacji mobilnej, publikowanych na odpowiednich stronach internetowych.
Przygotowanie i opublikowanie deklaracji dostępności na stronie internetowej zgodnie z zaleceniami zawartymi w niniejszym dokumencie zapewnia jej dostępność cyfrową.
Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy o dostępności cyfrowej deklaracja dostępności przygotowywana jest w tym samym języku, co treść strony internetowej lub aplikacji mobilnej, do której odnosi się deklaracja.
W przypadku, gdy w niniejszym dokumencie zdefiniowano obowiązujące brzmienie określonych elementów deklaracji dostępności, elementy te tłumaczy się wiernie na język, w jakim publikowana jest deklaracja.
Deklarację dostępności strony internetowej publikuje się na stronie internetowej, której dotyczy deklaracja lub na innej, odpowiedniej stronie internetowej. Link do deklaracji dostępności jest opublikowany w taki sposób, aby był łatwo dostępny podczas nawigacji, np. w stopce strony.
Deklarację dostępności aplikacji mobilnej publikuje się na stronie internetowej wybranej spośród posiadanych stron internetowych (np. opisującej tę aplikację) lub wraz z innymi informacjami, które są udostępniane podczas pobierania aplikacji. Podmiot publiczny, publikując deklarację dostępności aplikacji mobilnej, umieszcza link do niej w miejscu, z którego pobierana jest aplikacja mobilna (np. w sklepie z aplikacjami mobilnymi).
Link do deklaracji dostępności każdej aplikacji mobilnej podmiotu publicznego zamieszcza się także w deklaracji dostępności strony internetowej podmiotu (właściciela tej aplikacji i strony) w części Aplikacje mobilne umieszczonej w sekcji: Pozostałe informacje.
Treść deklaracji zorganizowana jest w sekcje i podsekcje oznaczone nagłówkami.
Część sekcji i podsekcji jest obowiązkowa. Muszą się one znaleźć w deklaracji dostępności, w niektórych przypadkach nawet w obowiązkowym brzmieniu.
Część sekcji i podsekcji jest opcjonalna — ich obecność zależy na przykład od stanu dostępności cyfrowej lub od faktu posiadania przez podmiot publiczny aplikacji mobilnych.
Część sekcji jest dobrowolna – umieszcza się je jedynie jeśli podmiot publiczny uznaje, że dane informacje mogą być istotne z punktu widzenia dostępności cyfrowej.
Sekcje i podsekcje umieszczone są w kolejności przedstawionej w tabeli poniżej. Zawartość kolumny pierwszej określa poziom nagłówka przypisanego do tytułu danej sekcji lub podsekcji.
Do prezentacji treści w sekcjach wykorzystuje się odpowiednie elementy HTML:
- znaczniki nagłówków (od h1 do h6),
- znaczniki akapitu (p),
- znaczniki list nieuporządkowanych (ul i li),
- znaczniki list uporządkowanych (ol i li)
- znaczniki section z atrybutem id, gdy wymagane jest oznaczenie treści identyfikatorem,
- znaczniki span z atrybutem id, gdy wymagane jest oznaczenie fragmentu treści identyfikatorem,
- znaczniki time z atrybutem datetime, gdy podawane są daty,
- znaczniki a z atrybutem href, gdy podawane są linki,
- znaczniki abbr z atrybutem title, gdy używane są skróty.
W deklaracji dostępności można stosować także dodatkowe nagłówki zachowując logikę ich kolejności, wynikającej ze struktury treści.
W deklaracji dostępności można też podawać wszelkie inne treści uznane za stosowne, zachowując logikę struktury deklaracji dostępności, w tym:
- wyjaśnienie dotyczące zobowiązania podmiotu publicznego w zakresie dostępności cyfrowej, na przykład:
- zamiar osiągnięcia wyższego poziomu dostępności niż wymagany prawem,
- środki zaradcze, które zostaną podjęte w celu rozwiązania kwestii niedostępnych treści na stronach internetowych lub w aplikacjach mobilnych, w tym ramy czasowe wprowadzenia tych środków w życie;
- formalne zatwierdzenie (na poziomie administracyjnym lub politycznym) oświadczenia w sprawie dostępności;
- odnośnik do sprawozdania z oceny (np. raportu z audytu dostępności cyfrowej wykonanego przez eksperta), o ile jest dostępne, oraz w szczególności, jeżeli status strony internetowej lub aplikacji mobilnej pod względem zgodności wskazano jako „w pełni zgodny z załącznikiem do ustawy o dostępności cyfrowej”;
W deklaracji dostępności dodaje się atrybuty id (identyfikatory) wymienione w tabeli poniżej.
Identyfikatory umieszcza się jako wartości atrybutów id dodanych do znaczników HTML, które obejmują treści oznaczone identyfikatorem.
Każdy z identyfikatorów może być użyty w deklaracji dostępności tylko jeden raz. Identyfikatory nie zawierają polskich liter.
W przypadku deklaracji dostępności w innym języku niż polski, identyfikatory umieszcza się w brzmieniu podanym w tabeli (nie tłumaczy się ich na inne języki).
Identyfikatory opcjonalne stosuje się, gdy elementy, do których się odnoszą, znajdują się w danej deklaracji dostępności.
W deklaracji dostępności są 3 typy treści:
- wymagane – takie, które muszą się znaleźć w każdej deklaracji dostępności,
- opcjonalne – takie, które należy umieścić w deklaracji tylko wtedy, gdy mają zastosowanie do podmiotu, np. informacje o aplikacjach mobilnych umieszcza się tylko wtedy, gdy podmiot publiczny posiada aplikacje mobilne,
- dobrowolne – takie, które można umieścić w deklaracji, jeśli podmiot publiczny uzna to za stosowne i użyteczne.
Sporządzając deklarację dostępności podmiot publiczny używa wzorcowych przykładów treści:
- wiernie – wzorcowy przykład treści można uzupełnić tylko o wymagane dane, np. nazwę podmiotu. Nie wolno zmieniać użytych słów i ich szyku,
- swobodnie – wzorcowy przykład treści można zmieniać, w tym skracać i rozszerzać oraz zastosować inne niż we wzorcu znaczniki HTML.
W przypadku, gdy deklaracja dostępności jest publikowana w innym języku niż język polski, treści, które muszą być odwzorowane wiernie należy przetłumaczyć tak, aby możliwie dokładnie przekazywał treść i formę zapisu wzorcowego. Przy tłumaczeniu przykładów treści, które muszą być oddane wiernie, pomocnym może być skorzystanie z oficjalnych tłumaczeń DECYZJI WYKONAWCZEJ KOMISJI (UE) 2018/1523 z dnia 11 października 2018 r. ustanawiająca wzór oświadczenia w sprawie dostępności zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/2102 w sprawie dostępności stron internetowych i mobilnych aplikacji organów sektora publicznego.
Deklaracja rozpoczyna się tytułem. Tytuł deklaracji jest elementem obowiązkowym, który należy odwzorować wiernie.
Tytuł deklaracji obejmuje się znacznikiem h1 lub h2, zgodnie z konwencją znakowania tytułów na stronie, na której publikowana jest deklaracja.
Wzorzec:
<h1>Deklaracja dostępności</h1>
Oświadczenie wstępne
Drugim elementem jest oświadczenie o przestrzeganiu przepisów ustawy o dostępności cyfrowej. Ma obowiązkowy wzór i jest oznaczane identyfikatorem a11y-wstep.
Oświadczenie należy uzupełnić jedynie o nazwę podmiotu publicznego oraz adres strony internetowej lub nazwę i numer wersji aplikacji mobilnej, której dotyczy deklaracja. Adres strony powinien być linkiem do tej strony internetowej. Nazwa aplikacji mobilnej powinna być linkiem do strony, z której można pobrać tę aplikację mobilną lub do strony poświęconej tej aplikacji mobilnej.
Wzorce:
Przykład dla strony internetowej (ze znacznikami i identyfikatorami)
<section id="a11y-wstep"><p><span id="a11y-podmiot">Ministerstwo Cyfryzacji</span> zobowiązuje się zapewnić dostępność swojej <span id="a11y-zakres">strony internetowej</span> zgodnie z ustawą z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych.</p><p>Deklaracja dostępności dotyczy strony <a href="https://www.gov.pl/web/cyfryzacja" id="a11y-url"> www.gov.pl/web/cyfryzacja</a>.</p></section>
Przykład dla aplikacji mobilnej (ze znacznikami i identyfikatorami)
<section id="a11y-wstep"><p><span id="a11y-podmiot">Ministerstwo Cyfryzacji</span> zobowiązuje się zapewnić dostępność swojej <span id="a11y-zakres">aplikacji mobilnej</span> zgodnie z ustawą z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych.</p><p>Deklaracja dostępności dotyczy aplikacji mobilnej<a href="https://www.gov.pl/web/mobywatel" id="a11y-url">mObywatel w wersji 3.1.0 (18.118)</a>.</p></section>
Znaczniki <section></section> są elementami HTML w wersji co najmniej 5. Należy mieć to na uwadze przy wykorzystaniu prezentowanych w niniejszym dokumencie wzorców, w Deklaracjach Dostępności tworzonych we wcześniejszych wersjach HTML i zmienić je na przykład na znaczniki <div></div> lub przebudować kod HTML.
Kolejnym elementem jest data pierwszej publikacji strony internetowej lub aplikacji mobilnej i data ostatniej, istotnej aktualizacji (modernizacji) tej strony lub tej aplikacji.
Obie te daty są wymagane, a sposób ich zapisu musi wiernie odwzorowywać wzorzec. Jeśli strona internetowa lub aplikacja mobilna nie była aktualizowana (modernizowana) od momentu publikacji, wówczas obie daty mają taką samą wartość (datę publikacji).
Daty zapisuje się w znaczniku "time", dodając odpowiednio identyfikatory a11y-data-publikacja oraz a11y-data-aktualizacja, w formacie: dzień (liczbowo) miesiąc (słownie) rok (liczbowo), np. 5 lutego 2020 r. lub dla wersji innych niż w języku polskim w formie najbardziej czytelnej, powszechnie używanej i zrozumiałej dla tego języka, i uzupełnia o atrybut "datetime", w którym ta sama data podawana jest w formacie rrrr-mm-dd.
Sekcja jest wymagana. Zaczyna się śródtytułem: Stan dostępności cyfrowej. Jest to obowiązkowa forma tego śródtytułu i musi być wiernie odwzorowana.
Treść sekcji jest oznaczona identyfikatorem a11y-status.
Podmiot publiczny określa w tej sekcji stan zgodności strony internetowej lub aplikacji mobilnej z załącznikiem do ustawy o dostępności cyfrowej. Możliwe są trzy sytuacje:
- strona internetowa lub aplikacja mobilna jest w pełni zgodna z załącznikiem do ustawy o dostępności cyfrowej, jeśli strona internetowa lub aplikacja mobilna spełnia wszystkie wymagania zawarte w załączniku do ustawy o dostępności cyfrowej;
- strona internetowa lub aplikacja mobilna jest częściowo zgodna z załącznikiem do ustawy o dostępności cyfrowej, jeśli spełnione są wszystkie poniższe warunki:
- strona internetowa lub aplikacja mobilna spełnia większość wymagań zawartych w załączniku do ustawy o dostępności cyfrowej;
- strona internetowa lub aplikacja mobilna nie zawiera błędów dostępności cyfrowej uniemożliwiających użytkownikom odczyt lub zrozumienie prezentowanych istotnych treści, w tym użytkownikom korzystającym z technologii wspomagających lub używających niestandardowych sposobów nawigacji;
- strona internetowa lub aplikacja mobilna nie zawiera błędów dostępności cyfrowej uniemożliwiających użytkownikom skorzystanie z oferowanych usług, w tym użytkownikom korzystającym z technologii wspomagających lub używających niestandardowych sposobów nawigacji.
- strona internetowa lub aplikacja mobilna jest niezgodna z załącznikiem do ustawy o dostępności cyfrowej, jeśli występuje którakolwiek z poniższych sytuacji:
- strona internetowa lub aplikacja mobilna nie spełnia większości wymagań zawartych w załączniku do ustawy o dostępności cyfrowej;
- strona internetowa lub aplikacja mobilna zawiera błędy dostępności cyfrowej uniemożliwiające niektórym użytkownikom odczyt lub zrozumienie prezentowanych istotnych treści;
- strona internetowa lub aplikacja mobilna zawiera błędy dostępności cyfrowej uniemożliwiające niektórym użytkownikom skorzystanie z oferowanych usług.
Pojęcie „błąd dostępności cyfrowej” należy rozumieć jako niezgodność z załącznikiem do ustawy o dostępności cyfrowej.
Należy mieć na uwadze, że strona internetowa lub aplikacja mobilna może być zgodna z wymaganiami ustawy o dostępności cyfrowej ale jednocześnie może zawierać błędy dostępności cyfrowej. Taka sytuacja ma miejsce, gdy ze względu na wyłączenia określone w art. 3 ustawy o dostępności cyfrowej lub ze względu na nadmierne koszty określone w art. 8 ustawy o dostępności cyfrowej, niektóre elementy pozostają niedostępne cyfrowo.
Jeśli strona internetowa lub aplikacja mobilna jest częściowo zgodna lub niezgodna z załącznikiem do ustawy o dostępności cyfrowej, podmiot publiczny musi wskazać, dlaczego tak jest. Może to wynikać ze wskazanych poniżej sytuacji:
- niezgodności — oznacza to, że na stronie internetowej lub w aplikacji mobilnej jest niedostępna cyfrowo nawigacja lub niedostępny cyfrowo element, objęte prawnym obowiązkiem zapewnienia dostępności cyfrowej;
- wyłączenia — oznacza to, że na stronie internetowej lub w aplikacji mobilnej jest niedostępna cyfrowo nawigacja lub niedostępny cyfrowo element nieobjęty prawnym obowiązkiem zapewnienia dostępności cyfrowej zgodnie z przepisami art. 3 ustawy o dostępności cyfrowej,
- odstępstwa — że zapewnienie dostępności nawigacji lub elementu strony internetowej lub aplikacji mobilnej wiązałoby się z nadmiernymi kosztami, zgodnie z przepisami art. 8 ustawy o dostępności cyfrowej.
Stany dostępności cyfrowej
Poniższe opisy stanów dostępności cyfrowej mają obowiązkowe brzmienie dla języka polskiego. Opublikowanie jednego, odpowiedniego opisu stanu dostępności cyfrowej, jest wymagane. Dla wersji deklaracji dostępności innych niż w języku polskim, należy zastosować odpowiednie tłumaczenie.
Spośród opisów poniższych stanów dostępności cyfrowej należy wybrać właściwy oraz ewentualnie jedną z opcji wskazanych w nawiasach kwadratowych lub tylko zlikwidować te nawiasy jeśli występują jednocześnie obie sytuacje.
Opis stanu dostępności cyfrowej musi wiernie odwzorowywać wzorzec.
Sekcję umieszcza się w deklaracji dostępności jedynie w przypadku gdy został wybrany stan dostępności cyfrowej „częściowo zgodna” lub „niezgodna”.
Opis tej sekcji zaczyna się tytułem: Niedostępne treści. Jest to wymagana forma tego tytułu.
Niedostępne treści należy wymienić w podziale na maksymalnie 3 grupy oznaczone odpowiednimi nagłówkami, zależnie od zidentyfikowanych problemów:
- Niezgodność z załącznikiem,
- Treści nieobjęte przepisami,
- Nadmierne koszty.
Teksty opisów błędów dostępności cyfrowej są redagowane bez narzuconego wzoru, ich treść pozostawia się do swobodnej decyzji podmiotu sporządzającego deklarację dostępności. Jednakże opisując niezgodności z załącznikiem do ustawy o dostępności cyfrowej należy:
- wskazać elementy strony internetowej lub aplikacji mobilnej, które są niedostępne cyfrowo;
- wskazać miejsce (adres podstrony, na której wykryty został dany błąd);
- wskazać rodzaj błędu i jego opis prostym, nietechnicznym językiem;
- opisać, jeśli to możliwe, sposób alternatywnego dostępu;
- ewentualnie wskazać jak można obejść dany błąd dostępności cyfrowej.
Wykryte błędy dostępności cyfrowej powinny być jak najdokładniej opisane prostym, nietechnicznym językiem. Jeśli błędów jest wiele, można je pogrupować w kategorie, np. według zasad lub wytycznych zawartych w załączniku do ustawy o dostępności cyfrowej.
Elementy nieobjęte przepisami (art. 3 ustawy o dostępności cyfrowej) należy opisać wskazując dla każdego z nich odpowiednie przepisy, uzupełniając o niezbędne, szczegółowe wyjaśnienia.
Przy powołaniu się na nadmierne koszty, niezbędne jest dołączenie szczegółowych wyników oceny, o której mowa w art. 8, ust. 3 ustawy o dostępności cyfrowej lub link do tych wyników. Treść wyników oceny lub link oznacza się identyfikatorem a11y-ocena.
Sekcja jest wymagana. Zaczyna się śródtytułem: Przygotowanie deklaracji dostępności. Jest to obowiązkowa forma tego śródtytułu i musi być wiernie odwzorowana.
W sekcji wskazuje się daty sporządzenia deklaracji i jej aktualizacji oraz podstawę oceny stanu dostępności cyfrowej strony internetowej lub aplikacji mobilnej.
Zawartość deklaracji dostępności musi być zgodna ze stanem faktycznym, precyzyjna i opierać się na rzeczywistej ocenie zgodności strony internetowej lub aplikacji mobilnej z wymaganiami dostępności cyfrowej, np.:
- samoocenie dokonanej przez podmiot publiczny,
- ocenie przeprowadzonej przez audytora zewnętrznego,
- innych środkach dających równorzędną pewność, że treść zawarta w deklaracji jest precyzyjna.
Zgodnie z art. 11 podmiot publiczny ma obowiązek przeprowadzania corocznego przeglądu deklaracji dostępności. Jeżeli przegląd przeprowadzono bez pełnej oceny strony internetowej lub aplikacji mobilnej, należy podać datę ostatniego przeglądu, niezależnie od tego, czy przegląd taki doprowadził do jakichkolwiek zmian w deklaracji.
Sekcję rozpoczyna się śródtytułem „Przygotowanie deklaracji dostępności i jej aktualizacja” oznaczonym nagłówkiem o jeden poziom niższym niż tytuł deklaracji (h2 lub h3).
Następnie przedstawia się daty sporządzenia deklaracji oraz jej przeglądu i aktualizacji, najlepiej zgrupowane w liście nieuporządkowanej.
Daty zapisuje się w znaczniku time z atrybutem datetime. W atrybucie datetime datę podaje się w formacie rrrr-mm-dd, a wewnątrz znacznika w czytelnym dla człowieka formacie: dzień (liczbowo) miesiąc (słownie) rok (liczbowo), np. 5 lutego 2020 r.
Element HTML z datą sporządzenia deklaracji uzupełnia się o atrybut id="a11y-data-sporzadzenie", a element z datą przeglądu i aktualizacji o atrybut id="a11y-data-przeglad".
Poniżej opisuje się podstawę sporządzenia deklaracji. Opis zależy od zastosowanego sposobu oceny.
- Jeśli deklarację lub aktualizację sporządzono na podstawie samooceny, wskazuje się zastosowane metody oraz podaje się łącze do raportu z przeprowadzonej samooceny,
- Jeśli deklarację lub aktualizację sporządzono na podstawie oceny przeprowadzonej przez podmiot zewnętrzny, podaje się nazwę podmiotu oraz łącze do raportu lub streszczenia raportu z przeprowadzonego audytu.
- Jeśli deklarację lub aktualizację sporządzono na podstawie oświadczenia wykonawcy strony internetowej lub aplikacji mobilnej o zgodności z wymaganiami standardu dostępności, podaje się nazwę podmiotu oraz łącze do oświadczenia.
Sekcja jest dobrowolna. Zaczyna się śródtytułem: Udogodnienia, ograniczenia i inne informacje. Jest to obowiązkowa forma tego śródtytułu i musi być wiernie odwzorowana.
W tej sekcji podmiot publiczny może umieścić wszelkie inne uwagi i informacje o dostępności cyfrowej strony internetowej lub aplikacji mobilnej. Mogą to być na przykład:
- oświadczenia o spełnieniu niektórych wymagań dostępności cyfrowej (kryteriów sukcesu) na wyższym poziomie, niż obowiązujący;
- informacje o środkach zaradczych, które zostaną podjęte przez podmiot publiczny, aby zapewnić dostępność cyfrową treści niedostępnych, w tym o ramach czasowych wprowadzenia tych środków w życie;
- wskazówki i ostrzeżenia dotyczące korzystania z komponentów strony lub aplikacji mobilnej, które mimo technicznej zgodności z wymaganiami, mogą sprawiać niektórym użytkownikom problemy z obsługą;
- szczegółowe informacje o wynikach przeprowadzonego badania dostępności cyfrowej, w tym na przykład odnośnik do raportu z audytu dostępności cyfrowej wykonanego przez eksperta, o ile jest dostępny;
- informacje o formalnym zatwierdzeniu deklaracji dostępności (na poziomie administracyjnym lub politycznym);
- wszelkie inne treści uznane za stosowne.
Sekcja jest opcjonalna. W sytuacji gdy istnieją niestandardowe skróty klawiszowe sekcja jest wymagana. Zaczyna się śródtytułem: Skróty klawiszowe. Jest to obowiązkowa forma tego śródtytułu i musi być wiernie odwzorowana.
Niestandardowymi skrótami klawiszowymi są takie, które nie są domyślnymi oferowanymi skrótami w poszczególnych przeglądarkach internetowych lub w systemach operacyjnych.
Sekcja jest wymagana. Zaczyna się śródtytułem: Informacje zwrotne i dane kontaktowe. Jest to obowiązkowa forma tego śródtytułu i musi być wiernie odwzorowana.
W sekcji podaje się nazwę komórki organizacyjnej lub imię i nazwisko osoby, do której zgłasza się problemy z dostępnością cyfrową oraz dane kontaktowych (telefon i adres e‑mail) do tej komórki lub osoby, wraz z odpowiednimi identyfikatorami.
Dobrą praktyką jest podanie numeru telefonu komórkowego w celu umożliwienia kontaktu przez SMS (preferowanego sposobu kontaktu dla osób Głuchych), jak również przedstawienie numerów telefonu w odpowiednich znacznikach HTML (wzorzec poniżej) w celu zautomatyzowania wybierania numeru na urządzeniu mobilnym.
Drugim koniecznym elementem tej sekcji jest opis procedury zgłaszania wniosków o dostępność cyfrową strony internetowej lub aplikacji mobilnej, lub ich elementów. W opisie musi znaleźć się koniecznie opis sposobu zgłaszania problemów, informacja o terminach na reakcję podmiotu i sposobach jego reagowania na nie.
Sekcja jest wymagana. Zaczyna się śródtytułem: Obsługa wniosków i skarg związanych z dostępnością. Jest to obowiązkowa forma tego śródtytułu i musi być wiernie odwzorowana.
Blok zawierający opis procedury objęty jest znacznikami sekcji (<section> lub <div>) i posiada identyfikator a11y-procedura.
Niezbędny jest opis procedury skargowej wskazanej w art. 18 ust. 7-8 ustawy o dostępności cyfrowej, w tym ewentualnie podanie danych podmiotu, do którego skarga może być złożona. Szczegółowe informacje na temat procedury składania skarg do podmiotów publicznych znajdują się w Dziale VIII Kodeksu Postępowania Administracyjnego.
W tej podsekcji podawany jest także link do strony internetowej Rzecznika Praw Obywatelskich, do którego skarżący może zwrócić się z prośbą o interwencję.
Sekcja jest wymagana. Zaczyna się śródtytułem: Pozostałe informacje. Jest to obowiązkowa forma tego śródtytułu i musi być wiernie odwzorowana.
W tej sekcji zawarte są podsekcje poświęcone:
- aplikacjom mobilnym posiadanym przez podmiot (tylko w deklaracji strony internetowej tego podmiotu),
- dostępności architektonicznej siedziby podmiotu (lub link do takiej informacji),
- dostępności komunikacyjno-informacyjnej (lub link do takiej informacji).
Aplikacje mobilne
Podsekcja jest opcjonalna. Jest wymagana jeśli podmiot posiada aplikacje mobilne. Zaczyna się śródtytułem: Aplikacje mobilne. Jest to obowiązkowa forma tego śródtytułu i musi być wiernie odwzorowana.
Podsekcja objęta jest znacznikami sekcji (<section> lub <div>) i posiada identyfikator a11y-aplikacje.
W treści deklaracji wymienia się aplikacje mobilne wraz z linkami do stron, na których można je pobrać. Dodaje się te linki do deklaracji dostępności tych aplikacji mobilnych.
Podsekcja jest wymagana. Zaczyna się śródtytułem: Dostępność architektoniczna. Jest to obowiązkowa forma tego śródtytułu i musi być wiernie odwzorowana.
Podsekcja objęta jest znacznikami sekcji (<section> lub <div>) i posiada identyfikator a11y-architektura.
Informacje zawarte w tym bloku to adres siedziby głównej podmiotu publicznego, opis jej dostępności architektonicznej lub link do innej strony internetowej, na której taki opis jest zamieszczony.
Jeśli sekcja zawiera link do opisu dostępności architektonicznej, to jest on oznaczony identyfikatorem a11y-architektura-url).
Dobrą praktyką będzie dodanie w tej podsekcji danych kontaktowych do koordynatora dostępności podmiotu publicznego.
Wyczerpujący opis dostępności architektonicznej powinien odpowiadać na pytania:
- czy osoby na wózku mogą wjechać do budynku, na wszystkie jego kondygnacje;
- w jaki sposób osoba na wózku inwalidzkim może dostać się do budynku;
- czy drzwi i ściany szklane oznaczone są kontrastową taśmą;
- czy schody wyposażone są w poręcze;
- czy stopnie schodów oznaczone są kontrastowymi pasami;
- czy przyciski w windzie oznaczone są alfabetem brajla;
- czy winda wyposażona jest w komunikaty głosowe;
- czy jest toaleta dla osób z niepełnosprawnościami;
- czy jest parking dla osób z niepełnosprawnościami;
- czy są i gdzie się znajdują tyflomapy;
- czy pomieszczenia w budynku oznaczone są tabliczkami z wypukłymi cyframi i alfabetem brajla;
- czy podmiot stosuje w swoim budynku dźwiękowe systemu nawigacji dla osób niewidomych;
- informacja o prawie wstępu z psem asystującym i ewentualnych uzasadnionych ograniczeniach.
W tej sekcji można podać także inne informacje skierowane do osób z niepełnosprawnościami, na przykład sposób dojazdu komunikacją miejską czy zdjęcie budynku, którego dotyczy opis, informacje o dostępności architektonicznej innych (niż siedziba) budynków podmiotu.
Podsekcja jest wymagana. Zaczyna się śródtytułem: Dostępność komunikacyjno-informacyjna. Jest to obowiązkowa forma tego śródtytułu i musi być wiernie odwzorowana.
Podsekcja objęta jest znacznikami sekcji (<section> lub <div>) i posiada identyfikator a11y-komunikacja.
W podsekcji podany jest opis dostępności komunikacyjno-informacyjnej podmiotu lub link do strony internetowej, na której taki opis jest zamieszczony.
W opisie konieczne jest podanie informacji o możliwości (lub jej braku) skorzystania z pomocy tłumacza języka migowego w kontakcie z podmiotem za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej np. przez komunikator.
Dobrą praktyką jest podanie w tej sekcji linków do informacji o danym podmiocie przygotowanych w formacie łatwym do czytania i rozumienia (tzw. ETR) oraz przetłumaczonych na polski język migowy.
Można także podać inne informacje istotne dla sprawnej komunikacji z podmiotem osób z niepełnosprawnościami, np. informację o zamontowanej w budynku pętli indukcyjnej.
Skontaktuj się z nami
Michał Gryz
tel. +48 518 234 101
e-mail:
Biuro
tel. +48 530 430 818
e-mail: